Semne timporale

        În exerciţiile de până acum, fiecare semn vocal (fără iporoi ) are durata de o bătaie (un timp), adică timpul cât coborâm şi ridicăm mâna.
        Majoritatea cântărilor cer ca durata unora din sunete să fie mai lungă sau mai scurtă decât o bătaie.
        În asemenea cazuri ne servim de nişte semne care se aşează pe lângă cele vocale şi care se numesc semne timporale. Rolul lor este exclusiv ritmic, deci nu se referă la înălţime.
        Prin definiţie, un anumit semn timporal poate să mărească cu o bătaie sau mai multe durata unui semn, iar altul poate determina ca mai multe semne vocalice să se cânte intr-o singură bătaie (un timp).
 

    Clasma

        
           Clasma se aşează deasupra sau dedesuptul semnelor vocale şi face ca durata fiecărui sunet reprezentat prin aceste
 semne să fie prelungită cu încă o bătaie. În concluzie semnul sub(pe) care se aşează clasma va dura două bătăi(timpi).
Exemple :
clasma aşezată pe : ison epistrof oligon elafron
Exemple:


Click pentru a asculta/vizualizeaza exemplul printr-un filmulet video






 

Mântuieşte Doamne poporul tău
(fragment)

glas I

 
  Apli  
   spre deosebire de clasmă adaugă o bătaie simplă (uşoară) notei sub care se scrie.
Dipli 
  este un compus al lui apli, care adaugă două bătăi notei sub care se scrie.( Nota sub care se aşează durează 3 bătăi )
Tripli este tot un compus al lui apli, care adaugă încă trei bătăi notei sub care se scrie. ( Nota sub care se aşează durează 4 bătăi )



 

Observaţie. Când clasma se găseşte scrisă sub petasti, efectul ei constă nu numai în a prelungi durata notei cu încă o bătaie, ci de a produce şi o ondulaţie accentuată până la treapta imediat superioară în timpul primei bătăi iar în a doua bătaie, intonaţia revine la nota de la care a plecat.



   Digorgonul
 
              Digorgonul este un compus al gorgonului, care face să se cânte trei note într-o bătaie. Se aşează pe nota din mijloc a grupului de trei note, asupra cărora lucrează. Digorgonul are efect aupra notei pe care se aşeză, una dinainte şi una după, cele trei note(semne) se cântă într - o bătaie. Exemple:


  Trigorgonul
 
                Trigorgonul este tot un compus al gorgonului, care face să se cânte patru note într-o bătaie. Se aşează pe nota a doua din  grupul celor patru note, asupra  cărora are influenţă. Trigorgonul are efect asupra a patru semne: cel pe care se a şează, unul înainte şi unul după, toate cele patru semne se cântă într-o bătaie . Exemplu:


Asculta/vizualizeaza exemplul


Muzica psaltica - Gramatica muzicii psaltice - Lecţii interactive cu exemple