În exerciţiile de până acum, fiecare semn vocal
(fără iporoi )
are durata de o bătaie (un timp), adică timpul cât coborâm şi ridicăm
mâna. |
|
Clasma se aşează deasupra sau dedesuptul semnelor vocale şi face ca durata fiecărui sunet reprezentat prin aceste semne să fie prelungită cu încă o bătaie. În concluzie semnul sub(pe) care se aşează clasma va dura două bătăi(timpi). |
Exemple : |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
clasma aşezată pe : | ison | epistrof | oligon | elafron | |
Exemple:![]() Click pentru a asculta/vizualizeaza exemplul printr-un filmulet video ![]() ![]()
|
|||||
Mântuieşte Doamne poporul tău (fragment) glas I |
![]() |
||||
|
|||||
Observaţie.
Când clasma se găseşte scrisă sub petasti, efectul ei constă nu numai în
a prelungi durata notei cu încă o bătaie, ci de a produce şi o ondulaţie
accentuată până la treapta imediat superioară în timpul primei bătăi iar
în a doua bătaie, intonaţia revine la nota de la care a plecat. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Digorgonul este un compus al gorgonului, care face să se cânte trei note într-o bătaie. Se aşează pe nota din mijloc a grupului de trei note, asupra cărora lucrează. Digorgonul are efect aupra notei pe care se aşeză, una dinainte şi una după, cele trei note(semne) se cântă într - o bătaie. Exemple: | |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Trigorgonul este tot un compus al gorgonului, care face să se cânte patru note într-o bătaie. Se aşează pe nota a doua din grupul celor patru note, asupra cărora are influenţă. Trigorgonul are efect asupra a patru semne: cel pe care se a şează, unul înainte şi unul după, toate cele patru semne se cântă într-o bătaie . Exemplu: | |
![]() Asculta/vizualizeaza exemplul |
|
Muzica psaltica - Gramatica muzicii
psaltice - Lecţii interactive cu exemple |