În muzica bisericească
psaltică, prin glas sau eh nu înţelegem glasul sau vocea omenească, ci
un anumit fel de cântare legată de o anumită scară. Biserica ortodoxă de
răsărit întrebuinţează în cultul ei opt glasuri rânduite a se cânta după
anumite reguli de către Sf. Ioan Damaschin, încă din veacul al VIII-lea,
dar a căror origine melodică datează cu mult timp înainte, avându-şi
rădăcinile în muzica vechilor popoare din Grecia şi Asia Mică, adică din
părţile care au fost şi leagănul creştinismului.
Modul sau glasul (ehul) presupune un
ansamblu de formule şi structuri melodice cu o configuraţie artistică
specifică şi o funcţionalitate distinctă de muzica occidentală.
Fiecărui glas îi corespunde o scară modală ce reprezintă relaţiile structurale ale glasului prin dispunerea
sunetelor sale componente în ordinea înălţimii.
În zona bizantină, în numirea glasurilor
bisericeşti s-au impus două terminologii: una greacă care denumeşte cu
termenul de ehuri şi una slavă care denumeşte cu glasuri; astfel în
variantă grecească nu putem spune decât ehul 1, 2, 3, 4 şi ehul 1
plagal, 2 plagal, 3 plagal, 4 plagal, iar în terminologia slavonă putem
spune glasul 1,2,3,4,5,6,7, 8. |
Fomulele glasurilor bisericesti
Inainte de a începe
cântarea unei bucăţi muzică psaltică, cântăreţul bisericesc obişnuieşte
a stabili impresia(tonalitatea) glasului acelei bucăţi, printr-o formulă
melodică compusă din câteva note caracteristice, care dau impresia
glasului respectiv. Aceste formule sunt prezentate la studierea fiecărui
glas în parte. Formulele melodice (Formulele
glasurilor ) pot fii însoţite şi de cuvinte
memotehnice (amintitoare), astfel: glas 1 = ananes, glas II =
neanes, glas III = nana,glas IV = aghia sau
leghetos,
glas V = aneanes, glas VI = neheanes , glas VII =
aanes , glas VIII = neaghie sau ne
 |